Hvorfor skal organisationen sørge for at lægge digitale rør og være slagkraftige på sociale og digitale medier? Corona-krisen har meget tidligere end jeg selv havde forventet understreget, hvor vigtigt det er, at man forbereder sig på en verden uden veje og med færre fysiske møder.
Jeg har skrevet om det mange gange – At organisationer skulle sikre den digitale understøttelse af deres klassiske kommunikation, at de skulle få lagt digitale rør. Hør podcasten, hvor jeg med eksempler understreger, hvorfor man virkelig poppet kan konkludere: Bliv digital eller dø.
Undervejs ridser jeg fem elementer op, som vi kan lære af krisen:
- Hav hjemmesiden med mærkesager eller tilbud på plads. Hele den digitale grundstruktur.
- Hav platformene klar – både sociale medier, men også muligheden for at mødes med kunden virtuelt. Skype, Teams, Facebook mv.
- Hav menneskerne på. Vi vil se mennesker.
- Træn dem til at tænke og agere digitalt – Tving dem til at tænke i, hvordan de agerer i en verden uden veje. Sælgere. Public Affairs konsulenter, pressefolk. Toplederen. Rådgiverne. Hvordan ville de klare deres mål, hvis de ikke måtte mødes med nogen fysisk?
- Træn cykli – Hvordan distribuerer man og kommer ud til folket, når man ikke må bruge fysiske veje. Og hvordan gør man, når man også må bruge fysiske veje. Hvorfor har kirken ikke hele tiden livestreamet? Hvorfor livestreamer vi ikke konferencerne? Osv osv.